Associació ENCANTADES:
serveis d'accessibilitat i difusió en Llengua de Signes Catalana i Espanyola
(LSC i LSE), especialitzada en música i cultura

“Sorda” és un batec, una vibració que s’escola per la pell. La pel·lícula d’Eva Libertad no només il·lumina la maternitat des de la perspectiva d’una dona sorda, sinó que revela amb cruesa i bellesa la distància invisible que de vegades separa aquells que s’estimen. L’Àngela (Míriam Garlo) i Héctor (Álvaro Cervantes) esperant una filla, però la llegada de la petita sacseja al seu univers. ¿Com criar una criatura en un món que no està fet per a tu? ¿Com compartir l’amor quan la comunicació es converteix en un representant?

Nascuda del curtmetratge homònim nominat al Goya, aquesta història batega amb la força del vincle entre la directora i la seva germana, la mateixa protagonista. “Portàvem tota la vida preparant-nos per explicar aquesta història sense saber-ho”, confessa Libertad. “Quan posava la càmera davant de la Míriam, veia tot el que portava dins i vaig saber que volia continuar explorant el seu personatge”, afegeix la cineasta.

El guió, teixit amb testimonis de mares sordes, respira veritat i sensibilitat, explorant la tensió entre el món oient i el sord sense concessions ni paternalismes. “En aquesta pel·lícula, la parella té la singularitat que un és oient i l’altra, sorda Podria passar-li a qualsevol parella que, per molt que vulguem acompanyar-nos i estimar-nos, hi ha un lloc on no pots acompanyar l’altra persona”, reflexiona la directora.

YouTube player

A “Sorda”, la Llengua de Signes no és només un idioma, sinó un territori de resistència. La pressió para un porta audiòfons, la llum para l’autonomia, el peso d’una estructura que invisibilitza… tot es mostra amb una honestedat colpidora. “El millor és aprendre la Llengua de Signes”, defensa Garlo, que també subratlla que la seva experiència no representa totes les Persones Sordes.

Álvaro Cervantes, la seva companyia en la ficció, també es va sentir interpel·lada per la història del primer moment: “Vaig veure que havia d’aprendre llengua de signes per saber com fer-ho i perquè volia tenir la possibilitat d’improvisar Ha estat una oportunitat per entendre l’univers de la sordesa, que per a mi era completament desconegut”.

Amb l’estrena mundial a la Berlinale i la seva arribada als cinemes el 4 d’abril, “Sorda” només marca una fita en la història del cine espanyol amb la primera protagonista sorda, sinó

que ens convida a escoltar amb els ulls, a sentir amb la pell i a entendre que l’amor no sempre necessita paraules.

CASTELLANO

‘Sorda’ es un latido, una vibración que se cuela en la piel. La película de Eva Libertad no solo ilumina la maternidad desde la perspectiva de una mujer sorda, sino que revela con crudeza y belleza la distancia invisible que a veces separa a quienes se aman. Ángela (Míriam Garlo) y Héctor (Álvaro Cervantes) esperan un bebé, pero la llegada de la niña sacude su universo. ¿Cómo criar a una hija en un mundo que no está hecho para ti? ¿Cómo compartir el amor cuando la comunicación se convierte en un reto?

Nacida del cortometraje homónimo nominado al Goya, esta historia surge del vínculo entre la directora y su hermana, la propia protagonista. «Llevábamos toda la vida preparándonos para contar esta historia sin saberlo», confiesa Libertad. «Cuando tenía la cámara delante de Míriam, veía todo lo que tenía dentro y supe que quería seguir explorando su personaje», añade la cineasta.

El guion, tejido con testimonios de madres sordas, late con verdad y sensibilidad, explorando la tensión entre el mundo oyente y el sordo sin concesiones ni paternalismos. «En esta película, la pareja tiene la singularidad de que uno es oyente y la otra, sorda. Le podría suceder a cualquier pareja que, por mucho que queramos acompañarnos y querernos, hay un lugar al que no puedes acompañar a la otra persona», reflexiona la directora.

En ‘Sorda’, la Lengua de Signos no es solo un idioma, sino un territorio de resistencia. La presión para usar audífonos, la lucha por la autonomía, el peso de una estructura que invisibiliza… todo se muestra con una honestidad descarnada. «Lo mejor es aprender la Lengua de Signos», defiende Garlo, quien también subraya que su experiencia no representa a todas las personas sordas.

Álvaro Cervantes, su compañero en la ficción, también se sintió interpelado por la historia desde el primer momento: «Vi que debía aprender lengua de signos para saber cómo hacerlo y porque quería tener la posibilidad de improvisar. Ha sido una oportunidad para entender el universo de la sordera, que para mí era completamente desconocido».

Con su estreno mundial en la Berlinale y su próxima llegada a los cines el 4 de abril, ‘Sorda’ no solo marca un hito en la historia del cine español con la primera protagonista sorda, sino que nos invita a escuchar con los ojos, a sentir con la piel ya entender que el amor no siempre necesita palabras.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *